E-mail marketing met het Commercieel Klankbord

Altijd al iets met e-mail marketing willen doen maar je had nooit voldoende tijd? Dan is dit de uitkomst! Het Commercieel Klankbord is een ervaren partner, zowel qua commerciële strategie als technische invulling ervan.

Wat is e-mail marketing eigenlijk?

MailMaker, Commercieel Klankbord, Campagne, e-mail marketing

E-mail marketing is een zeer krachtige en directe manier om bestaande en aankomende klanten te benaderen. Het is snel en direct, pro-actief, persoonlijk en dat alles tegen haast verwaarloosbare kosten. Lees maar terug bij Wikipedia. Het nadeel is dat het alleen werkt wanneer je het heel consequent uitvoert. Daar gaat het nog wel eens mis.

Wil jij er zeker van zijn dat alle technische, creatieve en praktische onderdelen kloppen? En je wilt niet alles zelf doen? Dan is de MailMaker echt iets voor jou. We nemen je alle werk uit handen als je dat wilt. Lees hieronder snel verder wat de dienst voor jou kan betekenen.

Wat heb je nodig voor e-mail marketing

Laten we met een open deur beginnen: je hebt een complete, commerciële strategie nodig waar dit onderdeel van uit kan maken. Om dit als een los 'dingetje' ergens bij te doen is geen goed idee. De kans is erg groot dat je daarmee geen resultaten boekt. Dus, al ben je bezig met een complete, digitale transformatie, zorg altijd voor een zinnige totaalstrategie. Pas daarna kun je goed onderbouwd zeggen of e-mail marketing goed binnen die mix past. Als het antwoord dan ja is, krijg je te maken met een interessante mix aan ingrediënten.

  1. Techniek

    Eigenlijk geldt voor de meeste digitale concepten wel dat er een IT component in zit. Voor e-mail marketing krijg je met 3 stukken techniek te maken:

    MailMaker, Commercieel Klankbord, Campagne, e-mail marketing

    De service provider: in het jargon spreken we van ESP (E-mail Service Provider). Deze club zorgt ervoor dat de bulk aan e-mail die je gaat versturen ook daadwerkelijk verstuurd wordt en nog zonder vertragingen of problemen met je internet provider. Voorbeelden van bekende ESP's zijn MailChimp, Aweber en ActiveCampaign. Een provider kies je vooral op de faciliteiten die aangeboden worden. Denk hierbij aan het automatiseren van een 'gefeliciteerd met je verjaardag' mailtje of het opzetten van een uitgebreide mail campagne. Op dit moment wordt, vooral bij kleinere aantallen, MailChimp gebruikt omdat deze eenvoudige en vooral gratis diensten aanbiedt.

    Programmeren: als je mailtjes wil versturen dan wil je ook dat ze een beetje leuk smoelen. Je zult daarvoor een zogenaamde template moeten opbouwen waarin de layout van je berichten staat. Tenminste ééntje, maar meer als je voor meerdere doelen e-mail wilt versturen. Zo'n template bouw je op dezelfde manier als een website, met een taal die je HTML noemt.

    Een database: zonder ontvangers geen e-mail die je kunt versturen. Er zijn heel veel manieren om ervoor te zorgen dat je een bestand met ontvangers opbouwt. Het slechtste dat je kunt doen is een bestand ergens kopen. Dat werkt echt niet. Je bestaande klanten zijn een perfecte start. Alle adressen en bijbehorende informatie moeten in een database staan die jouw ESP kan gebruiken om de e-mails daadwerkelijk te versturen. Meestal is het een database bij de ESP zelf maar dat hoeft niet. De grotere CRM paketten (zoals bijvoorbeeld SalesForce) beschikken ook over modules die met bepaalde ESP's kunnen praten.

  2. Copywriting

    Dit heeft misschien nauwelijks toelichting nodig en is misschien wel de reden waarom je nog niet begonnen bent. Binnen e-mail marketing kun je grofweg twee soorten berichten hebben: nieuwsbrieven en campagnes.

    Nieuwsbrieven: Onderwerpen verzinnen waar je berichten over gaan en je commerciële en psychologische kennis toepassen om je berichten zo te schrijven dat ze jouw publiek verleiden om op dat knopje te drukken. Er is gelukkig veel hulp beschikbaar, maar aan het einde van de rit moet je het natuurlijk wel nog even doen.

    Campagnes: Het klinkt misschien raar, maar teksten voor campagnes zijn vaak makkelijker te maken dan voor nieuwsbrieven. Dat komt omdat een campagne altijd een specifiek doel heeft; felicitaties, een speciale gelegenheid of een vergeten bestelling.

  3. Discipline

    Deze gaat bijna hand in hand met het stukje over de copywriting. Alles valt of staat met het waarmaken van verwachtingen. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwsbrief opzet die elke twee maanden verschijnt dan moet je dat dus wel zien vol te houden. Anders verlies je de interesse van je lezers. Goed plannen dus en aan time management gaan doen, anders werkt het niet. Wist je trouwens dat je ook vooraf veel dingen kunt maken en in kunt stellen wanneer je iets wil versturen? Je hoeft echt niet tot het laatste moment te wachten om je berichten te schrijven.

Hoe helpt de het Commercieel Klankbord?

Alles draait om een goed plan, tijd en een feilloze executie. Op het juiste moment die ene e-mail in het opvolgproces sturen, nieuwsbrieven schrijven en met de juiste timing versturen. Elke keer weer iets nieuws bedenken om over te schrijven maar dan wel in de juiste 'tone of voice'. Elke maand ten minste één weekend kwijt met pielen om alles op de goede manier in die mooie Mailchimp template te duwen. Zo maar wat redenen waarom een goed idee misschien niet tot uitvoer komt.

De MailMaker kan je alles uit handen nemen op het gebied van nieuwsbrieven. Dat is al een fantastische start die je een streepje voor geeft bij je bestaande klanten. De overige mogelijkheden zijn eigenlijk oneindig en dus niet handig om hier te noemen. Daarvoor geef ik je liever een kop koffie (of thee, of... nou ja, je begrijpt wat ik bedoel) en bespreek jouw wensen met je om die te vertalen naar digitale transformatie en het bijbehorende marketing plan. Doen? Neem dan meteen even contact op!

Hoe het werkt

  1. Techniek

    We pakken de punten van hierboven er nog even bij en beginnen bij de techniek. Heb je al een ESP? Dan is dat prima, het is verstandig om die te blijven gebruiken. Voor ons geen probleem. Heb je nog geen ESP dan kunnen wij dit eventueel voor je verzorgen.

    Een belangrijke stap in het proces is zorgen dat alles wat je verstuurt klopt met jouw huisstijl en op elk denkbaar apparaat goed leesbaar is. Wij noemen dat een template. Deze bouwen en testen we eerst voor je. Zodra deze klaar is kunnen we starten met het versturen van de eerste berichten.

    Hierna hebben we natuurlijk adressen nodig. De kans is groot dat je die al hebt, dus vormen we deze om in een goede database die bruikbaar is. Ook maken we afspraken hoe we omgaan met wijzigingen. Dit laatste is belangrijk, want je bent (wettelijk!) verplicht om mensen zelf en makkelijk te laten inschrijven, uitschrijven en wijzigingen te laten maken.

    Wanneer de adressen geladen zijn is het technische deel klaar!

  2. Copywriting

    MailMaker, Commercieel Klankbord, Campagne, e-mail marketing

    Stel, je wilt een nieuwsbrief opzetten die vier keer per jaar uitkomt. Per nieuwsbrief stuur je twee informatieve artikelen en je verwerkt er een aanbieding in om je ontvangers te bewegen iets extra bij je af te nemen; inschrijven voor een evenement wat je organiseert, een seizoensartikel kopen of een afspraak maken voor een één-op-één gesprek. Alles kan, jij bent de baas.

    Ook op dit gebied werken we in verschillende vormen, zodat je zonder risico de vorm kunt kiezen die het beste bij je past. Bij de meest uitgebreide vorm, full-service, verzorgen we de complete copywriting voor je. Dit betekent dat we een briefing krijgen over de onderwerpen en op basis daarvan schrijven wij de teksten voor je in de tone of voice die bij jouw bedrijf past. Ideaal wanneer je zelf (te) weinig tijd hebt of weet dat je zelf niet graag schrijft. Of, misschien nog belangrijker, wanneer je weet dat je het zelf altijd op het laatste moment laat aankomen...

    Natuurlijk kun je ook gewoon zelf je teksten schrijven. Die stuur je ons dan toe als een gewoon word of tekstbestand, samen met eventuele afbeeldingen die je erbij wilt gebruiken. Wij zetten jouw tekst dan weer in de mailtemplate en zorgen dat het op de goede manier wordt verstuurd.

  3. Discipline

    We hebben het al eerder genoemd; discipline is belangrijk. Je wilt een zekere verwachting opbouwen bij je lezers. Wij helpen je om jouw belofte naar de lezers waar te maken. Doordat we beginnen met een plan te maken kunnen we je tijdig informeren wanneer bepaalde acties genomen moeten worden. Ook hier geldt: bij het full-service pakket heb je hier eigenlijk geen omkijken naar, schrijf je zelf dan spreken we bepaalde deadlines af.

Rapportages

Geen dienst is compleet zonder goede rapportage. Bij deze dienst hoort een rapportage over het gedrag van jouw lezers: worden jouw mailtjes geopend, hoeveel bouncen er en wat is het doorklik gedrag. Belangrijke informatie, op basis waarvan je dingen kunt bijsturen en misschien wel nieuwe akties kunt bedenken.

Specials

Nieuwsbrieven en campagnes komen in veel soorten en maten. Voor sommige doelgroepen hebben wij een speciaal pakket samengesteld die goed passen bij hun business.

  1. Retailers

    Heb je een winkel dan is het een heel goed idee om op vaste tijden een mail te sturen met speciale aanbiedingen voor je vaste klanten. Dit is iets anders dan een nieuwsbrief, omdat je hier natuurlijk veel meer met plaatjes wilt werken en eventueel links naar een mogelijkheid om online te kopen of bestellen en ophalen in de winkel.

    Voor dit doel hebben een specifieke template ontwikkeld die met plaatjes van jouw artikelen werkt. Jij levert de plaatjes, wij zorgen ervoor dat ze goed en zichtbaar worden verstuurd!

  2. Horeca / Hospitality

    Elk kwartaal het seizoensmenu aan je vaste klanten sturen? Een mailtje met een speciale aanbieding aan gasten die precies een half jaar geleden bij je logeerden? Jouw vaste klanten uitnodigen voor speciale evenementen? Het past allemaal en werkt goed.

    Elke actie template wordt door ons zo ontwikkeld dat deze op elk type apparaat goed werkt en mogelijkheden biedt om direct door te linken naar de eigen website waar een bestelling geplaatst kan worden.

  3. Educatieve instellingen

    Als school heb je extra uitdagingen om je leerlingen en de ouders te informeren over alles wat gaande is op school en wat nog gaat komen. De uitdaging zit in de groepen; sommige berichten moet iedereen krijgen, andere berichten moeten slechts naar één groep of bouw. Ook hiermee kunnen we je een enorme hoeveelheid werk uit handen nemen. Neem contact op en spreek met ons de mogelijkheden door!


Direct contact?

06 31 18 14 15

Mail ons

Sociaal doen?